وب لایک فا

وب لایک فا دوستدار همه وبگردان فارسی زبان

وب لایک فا

وب لایک فا دوستدار همه وبگردان فارسی زبان

آموزش ترفند دانلود خرید و هزاران چیز دیگر تنها با وب لایک فا ممکن است

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۶ ارديبهشت ۹۵، ۱۰:۰۲ - محمدمهدی کریمی
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۹۴، ۱۸:۴۷ - رهــــــــا פـــֿــــانـــــوҐ
    چه خوشگلن

دوشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۵:۱۶ ب.ظ

۰

شهر شیاطین نقدی کامل بر Devil May Cry

دوشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۵:۱۶ ب.ظ

DMC4_SE_logo_TM_1427107319devil-may-cry-4-special-edition-12

مقدمه :
چندین سال صبر برای دانته ! چندین سال صبر برای رویارویی باشیطان ! و چندین سال صبر برای یک عنوان ! Devil May Cry ( در زبان ژانی デビル メイ クライ ) قطعا ارزش صبر برای چندسال را داشته ، اما نه به عنوان دنباله ای قدرتمند ، بلکه به عنوان بازی جدیدی که سعی در اِشغال بازار های غربی دارد . نسخه جدید Devil May Cry با تغییرات بسیار زیادی همراه بوده و نکات مثبت و منفی زیادی را نیز در خود دارد که سعی بر توضیح و نقد بازی به شکلی منصفانه خواهیم داشت . چهره جدید دانته و اعتراضات بسیار زیاد به دلیل تغییرات صورت گرفته ، ارزشش را داشت و ما با دنیایی جدید از دانته روبرو هستیم . این بازی اصلا دنبالی ای خوب و در حد کمال نیست ، اما به عنوان یک بازی جدید و یک سری جدید از شخصیت دانته با بازی بسیار خوش ساختی رو برو هستیم . در واقع استدیو انگلیسی Ninja Theory بسیار خوب توانسته از پس معجون جدید Devil May Cry بر آید و بازی را با ترکیبی از چند بازی به اوج برساند .

 

 برای توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید........

گوشه ای داستان بازی :
Limbo City  نام  شهر شیاطین و محل اصلی رخداد های حوادث بازی Devil May Cry است . شهری که شیطان بر انسان حکومت میکند و موجوداتی بسیار بد ترکیب را برای خدمت به خودت و حکومت بر بشریت انتخاب کرده . برده هایی که هیچ اراده ای ندارند و کاملا در دستان شیطان کنترل میشوند . دراین شهر افرادی برای مقاله با شیطان و نیروهایش در حال آموزش اند و کاراکتر داستان ما هم جزو همین افراد است . دانته ، یکی از معدود افرادی است که سعی در کشف راز هویت و گذشته خود دارد و در همین راه با گروهی به نام  Order آشنا میشود . هدف دانته در این راه نابودی شیطان است  در کمال تعجب ، پس از آشنایی با گروه مذکور متوجه میشود که رئیس این گروه برادرش یعنی Vergil  است . این 2 گروه پس از متحد شدن با هم تلاش برای حذف شیطان از قدرت را آغاز میکنند ، بی آنکه بدانند شیطان اصلی درون خود آنهاست !
 

 


تحلیلی بر داستان :
داستان و روایت بازی بسیار جالب است . دانته در چشمانی برزخی دارد که هم دنیای مادی را میبیند و هم دنیای شیطانی را . او با دید خود به راحتی قادر است تمامی فعالیت های پلید شیطان و خسارت هایی که بر مردم وارد میکند را ببینید .  داستان بازی دیدی کاملا انتقادی به وضع دنیای امروز با تلفیق 2 نگاه مادی و شیطانی است . انتقادی تند به رسانه های گروهی که در جهان امروز ما به درستی قابل مشاهده اند و مشخصا نقش اصلی شیطان ( شخصیت مانداس در بازی ) در بازی به عنوان مالک رسانه ها ، بازیباز را ناخودآگاه یاد یکی از شخصیت های معروف دنیای واقعی و مالک 80% رسانه های مهم خبری دنیا میکند . مثلا دربازی شاهد این موردهستیم که شیاطین به دانته که در حال روشن سازی و آگاه سازی مردم است ، لقب تروریست میدهند و از طرفی هر کار مثبتی که دانته در صد انجام آن است ، آنرا به صورتی غلط از رسانه های خود پخش میکنند تا ذهن ها رو شستشو دهند .در جایی میبینیم که شیاطین شهربازی ای را تخریب میکنند و مقصر اصلی آن حادثه را دانته معرفی میکنند که این مورد بسیار شبیه به حوادث 11 سپتامبر واتفاقات  پیرامون آن است .  در واقع Limbo City خود بخشی ازدنیای بزرگ Limbo است که شیاطین از Limbo شهر وتمام ساکنین آنرا کنترل میکنند بی آنکه خودشان بدانند . از طرفی تمامیتغییرات در نیای Limbo در شهر Limbo City هم اتفاق می افتد تا شاهد دنیایی زنده باشیم .

این موارد به خوبی شرایط فعلی دنیای ما را نشان میدهد و ازنظر داستانی با داستانی بسیار رو راست روبرو هستیم که انتقادات بسیاری به وضعیت فعلی رسانه ای جهان دارد . از طرفی شاهد این موضوع هستیم که شیاطین به کالاها ونوشیدنی ها و غذا های خود مردم را به خود مشغول میکنند ، آنها را مسموم میکنند و با دوربین های مختلف درون شهری ، زندگی تک تک افراد وهویت آنها ر تحت نظر دارند . تمام این موارد بازیباز را یاد نقش V  در فیلم محبوب V For Vendetta  می اندازد . قهرمانی که با هک شبکه های تلویزیونی مردم را از طریق پیام های ویدئویی از وجود شیاطین آگاه میکرد و آنها را به مبارزه علیه شیطان فرا میخواند . استدیو انگلیسی Ninja Theory به خوبی توانسته زشتی های جهان ما و دروغ های موجود در آن را به تصویر بکشد و تمامی صحنه ها و روایت داستانی را با هدفی سرگرم کننده و در قالب یک بازی به بازیباز نشان دهد . شیاطین در بازی برای جلوگیری از پیشروی Dante مدام تغییراتی در سطح شهر ایجاد میکنند و تا مانع او شوند ، اما Dante با کمک برادرش و پدرش به راحتی از تمامی این موانع عبور میکند . در لحظه نبرد با شیطان بزرگ هم شاهدیم که او به شکل آهن و سنگ در می آید که معانی متفاوت و بسیار عمیقی در ساختاراین قول نهفته هست .
 

http://storage.siliconera.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/03/dmc_001_thumb.jpg 



معرفی Dante و Vergil :
Dante : نام پدرش Sparda  و نام مادرش EVA است . در این بازی با جوانی بسیار خوش گذران و یاغی طرفیم . کسی که هیچ اطلاعات و خاطره ای از دوران کودکی اش ندارد و در بازی متوجه میشود برادرش Vergil هم سن اوست ! . زمان تولد Dante پدر و مادرش توسط شیطان بزرگ کشته میشوند و دانته بدون پدر و مادر در یتیم خانه بزرگ میشود بزرگ میشود و دوران جوانی خودش را در موسسه جوانان میگذراند و قصدش انتقام از شیطان برای قتل پدر ومادرش است . اززمان قتل مادرش تا زمان حال 9000 سال گذشته و حالا Dante بازشگته تا انتقامش را از مانداس بگیرد .

Vergil : او دراین بازی با تغییرات بسیاری همراه بوده و درواقع برادر Dante و رهبر گروه  Order است . Vergil دراین بازی برای نابودی شیطان به کمک Dante نیاز دارد و برای متقاعد کردن برادرش ، رازهایی از هویت او و گذشته اش را فاش میکند . Vergil بر عکس برادرشدر خانواده مرفه بزرگ شده و در واقع این خانواده سرپرستی او را قبول کرده اند .


Sparda : او پدر Dante و Vergil و یکی از شیاطین قدرتمند است و از زمان آشنایی او با EVA دیگر شیاطین قدرتمند به او لقب خائن داده اند و او را از شهر Limbo City ترد کرده اند . از آن زمان تاکنون کسی او را مشاهده نکرده . پس از ازدواج Sparda با EVA آنها صاحب 2 فرزند شدند و به دلیل خیانت Sparda به شیاطین بزرگ ، آنها در عوض همسر او یعنی EVA را به قتل رساندند و در حال حاضر Sparda با کمک فرزندانش به قصد انتقام ازشیطان بزرگ به پا خواسته . Sparda دست راست و قدرتمند ترین شیطان پس از مانداس ، قاتل مادر Dante و Vergil بود .


گیم پلی :
روند گیم پلی بازی به طور کلی متاثر از شرایط شهر و محیط بازی طراحی شده و در بازی با گیم پلی ای بسیار نرم و روان روبرو هستیم . بازی و گیم پلی فعلی اش از برخی بازیها الگو گرفته که نمونه آنرا میتوانیم در به نمایش درآمدن جزئیات هر مرحله به صورتی جالب بر روی ر و دیوار اشاره کنیم . شهرت اصلی سری دانته گیم پلی روان این سری بوده که در این بازی هم شاهد همان موارد هستیم . یکی از ابدعات جالب درگیم پلی سری Devil May Cry مبارزات هوایی آن است که عمق جالب و فانتزی ای به گیم پلی میدهد . در این عنوان همچنان شاهد پایبندی تیم جدید به قوانین و مکانیزم های اصلی این سری هستیم و حتی شاهد گسترش حرکات هوایی با کمبوهای خاص و ترکیبی هم هستیم . سری Devil May Cry به همراه 2 بازی بزرگ دیگر سبک H&S ، یعنی ( GOF  و NINJA ) تنها عنواینی اند که سیستم مبارزات کاملا اختصاصی دارند .
 

http://irbgamer.com/wp-content/uploads/2012/11/dmc-1-600x300.jpg


Devil May Cry بازی بسیار روانی است، اما برخلاف نسخه های قبلی خود از سرعت ثابت 30 فریمبر ثانیه استفاده میکند و اصلا نرمی حرکات در نسخه های قبلی در این بازی مشاهده نمیشود . در عوض بازی به صورت کاملا REAR TIME و بدون افت فریم اجرا میشود که لذت بازی را با کمبوهای مختلف دو چندان میکند .  سلاح اصلی Dante در این بازی Rebellion  است که از طرف پدرش ( Sparda ) برای مبارزه با شیطین قدرتمند به او داده شده . Rebellion قدرتمندترین سلاح بازی است و شامل قابلیت های مختلفیبرای ارتقا است که آنرا به یکی ازمهمترین سلاح هایبازی بدل ساخته .  علاوه بر این 2 سلاح ، Dante از 2 سلاح بسیار مهم دیگر نیز استفاده میکند که نقشی اساسی در گیم پلی بازی دارند . اولین سلاح Osiris نام دارد و در واقع قدرتمند ترین سلاح برای حملات هوایی است و ازنظر سرعت بسیار سریع تر Rebellion است و از نظر قدرت به پای آن نمیرسد . سلاح دوم هم Arbiter  است که جزو سلاح های شیطانی Dante محسوب میشود و با تمام کندیای که دارد ، بسیار قدرتمند است .

دربازی شاهد انواعی از دشمنان هستیم که حالتی نامرئی دارند و تنها در صورت استفاده ازسلاح های فوق قادر به تشخیص وضربه زدن به آنها هستید که خود جذابیت وچالش گیم پلی بازی را دو چندان میکند . اخرین سلاح ابتکاری و جالب بازی هم Eryx نام دارد . دستکش های جادویی که قدرت بسیاری دارد و برای برخی مکانیزمهای گیم پلی طی مراحل استفاده میشود . این سلاح هم قابلیت نابودی سپر دشمنان را دارد . گیم پلی بازی به گونهای طراحی شده که تا آخر بازیباز را تشنه نگه میدارد و استفاده از مکانیزم ها به قدری خوب انجام شده و جذابیت خود را حفظ کرده است  . طوریکه حتی تا 8 ساعت ابتدایی شما اصلا نمیدانید که قرار است چندین سلاح جدید به لیست سلاحهای شما استفاده شود . تنها سلاحی که بدون تغییر به نسخه حال بازگشته ، 2 کلت معروف دانته است که قابلیت ارتقا را همانند دیگر سلاح ها دارد .

در .اقع بهتر است بگوییم که سلاح هایبازی به 3 دسته عادی ، شیطانی و فرشته روبه رو هستیم . هر کدام از این حالت ها هم شرایط مخصوص به خودش را دارد که به خوبی میتوان کمبوهایی ترکیبی از هر 3 نوع آنها را به وجود آورد . بر خلاف نسخه قبل Devil May Cry دیگر نیاز نیست برای تعوض سلاحها بازی را متوقف کنید و تمامی این موارد به صورت زنده در بازی قابل انجام اند . هیجان بازی به دلیل ترکیب عناصر فوق بسیار بالاست و تمام ضربات به خوبی بر روی کنترلر x360 پیاده سازی شده اند . طوریکه به راحتی میتواند بین چند ضرب ها و قابلیت عادی و یا شیطانی Dante تغییر حالت داد .

در بازی سیستم امتیاز دهی مخصوص وجود دارد که Style  نام گذاری شده  . هر چه قدر ضربات شما طولانی ترباشد ، میزان امتیاز نهایی شما هم بیشتر ودر مقابل ORB مخصوصی برای ارتقا تکنیک های جدیدی را بدست خواهید آورد . برخلاف نسخه قبلی به راحتی قادر به لغو  تکنیک های خریداری شده هستید . دشمنان بازی علی رغم چهره بسیار زشت و ترکیب بدشان ، گاهی اوقات ، مخصوصا بر روی درجات سختی بالاتر مزاحمت هایی ایجاد میکنند که با قدرتهای مافوق بشری Dante به راحتی قابل شکست دادن هستند . همچنان تا پایان بازی هم با دشمنان جدیدروبرو میشویم که این مورد عمق خاصی به گیم پلی Devil May Cry میدهد ئ در اواخرابزی نیز شاهد ترکیب تمام دشمنان بازی هستیم . بازی دارای 7 درجه سختی متفاوت است که چالشی جدی برای تمام بازیبازان و حرفهای های سبک H&S است . در واقع گیم گلی بازی بسیار کامل ، هیجان انگیز و در یک کلا با نقص های بسیار بسیار کمی همراه است .
 

 


اما بازی مشکلاتی دارد که قابل گفتن است . اولین و بزرگترین مشکل بازی باس های  نه چندان قدرتمند و چالش بر انگیز بازی اند . باس هایی که بعداز پیدا کردن الگوی حرکتی آنها و اندکی صبر و تحمل به راحتی قابل شکست میخورند . مهمترین باس بازی هم برادرDante است که به بهترین شیوه ممکن طراحی شده است . دشمنان بازی علی رغم نداشتن هوش مصنوعی نیز ، از الگوهایی یکنواخت استفاده میکنند که کار برای بازیبازبسیار راحت میشود . از طرفی مشکل عجیب Dante نداشتن قابلیت دفاع در برابر ضربات دشمن است که شاید به  دلیل سبک انحصاری بازی بشود ازآن چشم پوشی کرد . شخصیت Vergil و Dante تغییرات زیادی داشتند و شاهد تغییراتی از لحاظ داستانی به نسبت نسخه قبل بر روی 2 برادر هستیم  .

در نسخه فعلی Dante از Vergil کوچکتر نیست و برخلاف نسخه آخر بازی شاهد تغییرات بسیار زیاد در چهره Vergil بهبدترین شکل ممکن هستیم که دلیل مشخصی برای آن وجود نداشت . از طرفی به دلیل ضعف بسیار زیاد درطراحی مراحل و شخصیت های اصلی ، بازیباز هیچ حس همزاد پنداری با Dante نمیتواند برقرار کند و تنها ارتباط بازیباز با بازی گیم پلی مفرح و عالی آن است . یکی دیگر ازضعف هایمهم این بازی نبود بخش های معما و پازل قدرتمند است . در صورتی که یکی از لازمه های اساسی سبک H&S معما ها و پازل های مبتنی بر فیزیک و مراحل بازی است که عمق گیم پلی رازیاد میکنند . بازی Devil May Cry از چنین معماهایی استفاده میکند ، اما بسیار کم و به میتوان شاهد پازل های قدرتمند بود .


گرافیک :
با شروع بازی ، با سبک آشنای گوتیک و معماری منحصربه فرد آن آشنا میشویم  . معماری شهر اصلی بازی به خوبی پیاده سازی شده و البته این خوب بودن فقط  مختص به برخی از مناطق بازی است . علی رغم کیفیت و هیجان بسیار بالای گیم پلی بازی ، محیط و طراحی هنری بازی هیچ حرف و هیجان خاصی ندارد و اصلا قابل قبول نیست . گرافیک بازی دقیقا همان گرافیک تاریخ مصرف گذشته بازی های 3 یا 4 سال پیش است . تیم Ninja Theory برای ساخت بازی از موتور UE 3 استفاده کرده . بازی در زمینه گرافیکی اصلا حرفی برای گفتن ندارد و بسیار افتضاح و بد ساخته شده است . مدل سازی شخصیت اصلی Dante و برادرش Vergil به بدترین شکل ممکن است و حتی در میان پرده های بازی نیز دارای کیفیت بافت های بسیار پایینی میباشد . البته شکل هنری و طراحی هنری آنها سطح خوبی دارد ، اما ازنظر بافت و کیفیت پیکسلی بسیار ضعیف هستند .
 

 


محیط بازی هم ازبافتهای بسیار بی کیفیت استفاده میکند و به گمان نگارنده ، اکثر تاریکی محیط به دلیل مخفی ماندن کیفیت بافت های پایین بازی است . حتی در بسیار از مراحل دنیای موازی ، برایرسیدن به هدف ، شاهد مرحله ای پر از مکعب و مربع !! هستیم . به گونه ای که بازیباز به این موضوع فکر میکند که اصلا بازی طراح مراحل داشته ! یا اصلا چیزی به اسم طراح هنری در تیم بازی وجود داشته یا خیر ! به هیچ عنوان نمیشود مراحل جهنم و دنیای موازی با دنیای اصلی را فقط با ساخت چندین مکعب توجیه کرد . مدلسازی اشیا ، ساختمانها ، کارکاترهای اصلی ، دشمنان و محیط بازی دریک کلام افتضاحی بیش نیست . واقعا در جای جای مراحل بازی نمیتوان طراحی هنری مشاهده کرد . حتی گرافیک و طراحی های هنری بازی نیز قادر به بر انگیختن احساسات بازیباز نیستند . تمامی این موارد در کنار افت فریم نسبتا کم در نسخه PS3 ارزش هنری و گرافیکی بازی را به شت نزول میدهد و این روند مرحله به مرحله شدت میگیرد . مشکل دیگر موتوربازی است که همواره شما را با لود های طولانی اذیت میکند و قابلیت رد کردن برخی ازمیان پرده ها ، به دلیل یکی بودن آنها با لودینگ از شما سلب میشود .

تنها نکته مثب وعالی بخش گرافیکی ، استفاده ازتکنیک های بی نظیر گرافیکی ( اما بی کیفیت ) در لابه لای مرحل مختلف ، تلفیق مکانیزم های گرافیکی ، تلفیق پیاده سازی مراحل متحرک  و مواردی از این دست است که به هیچ عنوان در مقابل ضعف های بزرگ این بخش دیده نمیشود . همچنین افکت های زیبای سلاحهای شخصیت اصلی ودشمنان به خوبی وبه زیبایی پیاده سازی شده . از نکات مثبت دیگر بخش گرافیک بازی میشود به انیمشین های بسیار روان وزیبای بازی اشاره کرد که تمامی آنها MOTION CAPTURE شده اند و با سرعت فریم بسیار خوبی در بازی پردازش میشوند . MOTION CAPTURE بازی در یکی از پیشرفته ترین استدیوهای دنیا صورت گرفته و ازاین نظر بالاترین کیفیت را دارد .


موسیقی و صدا گذاری :
موسیقی در بازی به صورت کاملا هماهنگ و همگام با ضرب گیم پلی پخش میشود و با توجه به نوع حرکات بازیباز تغییر میکند . سبک موسیقی بازی ترکیبی از گیتار الکترونیک و هاردراک است و توسط 2 گروه Noisia و Combicchrist  ساخته شده و تمامیموزیک های بازی به صورت  اورجینال و انحصاری است  . البته برخی از جاها روی اعصاب بازیباز نگون بخت هم رژه میرود . اما در کل موسیقی بازی تنوع خوبی به مبارزات میدهد و شور و هیجان آن را نیز بیشترمیکند . سطح صدا گذاری بازی با وجود تغییر تمامی دوبلورهای شخصیت هایاصلی ، بسیار خوب است و اصلا احساس مصنوعی بودن حرکات و صحبت های شخصیت Vergil و Dante به بازیباز دست نمیدهد . از طرفی هم صدای عناصر محیطی در بازی به خوبی پیاده سازی شده است و شاهد صدا گذاری خوب برای سلاح  و دیگر عناصر هستیم .  
 

http://www.gameoverviews.com/wp-content/uploads/2013/02/DmC-Devil-May-Cry-Vergil-and-Stylish-gameplay-videos-600x300.jpg

 


نتیجه گیری :
هیداکی کامیا کارگردان بزرگ RE 2 بالاخره توانست علی رغم تغییرات بی شمار در این سری ، بازی را به عنوان سری ای جدید حفظ کند و بازیبازان را امیدوار به ساخت و بهبود نسخه های بهتری از این سری نماید . قطعا طرفداران سری H&S  نبایداز چنین معجون خوش ساختی بگذرند .

امتیاز :8.7

منبع :بازی سنتر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی